יום רביעי, 25 בספטמבר 2013

הסיפור המטריד של העדשה הטובה, וחברת הביטוח הרשעה

מתברר שאפתח באפוס על היסטורית המצלמות שלי, לפני שאגיע לסיפור המטריד. כדי להנעים את זמנכם, אשבץ באקראיות מה תמונות, בעיקר מרחובות ונקובר, רובן צולמו עם הטלפון, צחוק הגורל.
מעברי החצייה ברחוב דייווי על רחוב ביוט נצבעו כך לכבוד המצעד, ועדיין נשארו כך
 בערך בגיל 20 ירשתי את הניקון של אחי הגדול, ומאז אני מצלם עם מצלמות SLR, הידועות בכינויין - מצלמות אמיתיות. מדובר היה במצלמת פילם, עם עדשה מגודלת של 28-200 מ"מ, כל העסק דיי כבד, ונאמן לחוסן המפורסם של ניקון. בשבתנו בקיבוץ, גראגא (לימים צלם מקצועי) לימד אותי את הבסיס של שימוש במצלמה אמיתית. 
כביסה ששוחררה מהמייבש, לא תוחזר!
לא היה פה שום דבר מיוחד. שוק איכרים חסר מעוף, ומלא מלפפונים מכוערים
הניקון עמדה באומץ בטרדות שהטלתי עליה: טיולים בישראל, בסיני, ואף הטיול הגדול בניו-זילנד, אוסטרליה, תאילנד ולאוס. מזה האחרון חזרה בשן ועין, אחרי שעל סיפון ספינת צוללים מישהו (לא אני!) הפיל אותה על העדשה, נשבר הפילטר, והיה צריך לקחת אותה לשיפוץ קל. היא לא התאוששה מזה כהלכה, והיה צריך להדק את העדשה בכל פעם שמצלמים. 

טאג'ין לארוחת בוקר בקפה מדינה - היה מצויין. הקפה לוונדר שלהם מפתיע לטובה
בשלב כלשהו רכשתי מחבר את הקנון הישנה שלו, גם היא מצלמת פילם, שכן הוא שידרג לקנון דיגיטלית גדולה ומרשימה. נדמה לי שהסיפור גם כלל אוטו שעבר על העדשה של המצלמה כשהיתה בבעלותו, אבל יכול להיות שאני מבלבל בין סיפורים. 
פעמי הסתיו
קומו הכינו תפוחי אדמה
בכל אופן - הקנון שירתה אותי (וקצרות אחר כך - אותנו) נאמנה מספר שנים. עמדתי בפרץ, ולא שירדגתי לדיגטלי, כי בתחילת שנות ה- 2000 לא הרגשתי שהדיגיטלי (לפחות לא מה שיכלתי להרשות לעצמי) מספק את הסחורה. לטיול בספרד, לעומת זאת, לקחנו מחברה מצלמה דיגיטלית קטנה, והיינו מופתעים לטובה מהתוצאה. 

פסל הסרטן שליד מוזיאון החלל עובר דירה לצורך שיפוצי מדרכה
לכבוד החתונה קיבלנו מהחברים אולימפוס דיגיטלית, UZ-530 "דמויית SLR", שאיפשרה לצלם גם באופן ידני, וגם הגיעה עם מארז תת-מיימי. אודה שלמרות ההצהרות, מצלמת הפילם (הקנון) נזנחה לבלי שוב, והיא שימשה אותנו גם בכל הצילומים התת מיימיים, גם בטיול הגדול לנפאל, וגם בהופעות (כולל תמונות מהופעות שחזיתן בן בבלוג, למשל איירון מיידן). 
שיירה של אוטואי-סרסורים. חלקם באמת מקפיצים את האוטו
למרות זאת, אחרי שעשיתי קורס צילום (ומאז אני מצלם במצב A), הרגשתי שאני מתגעגע לתגובתיות והעוצמה של מצלמה אמיתית. 
פסטיבל טאיוואן
לא היה מרגש מספיק כדי לקבל פוסט עצמוני 
לפיכך, באוגוסט 2009 רכשנו במחיר מרשים ניקון D90, ועדשת ניקור 18-200, שאמנם הן שילוב כבד למדי, אבל הן עושות את העבודה בצורה מעולה. התמונות היותר מוצלחות שראיתן (כולל רוב תמונות הרוקיז) בבלוג זה, צולמו עם השילוב הזה. המערך שודרג עם עדשת 35 מ"מ קבועה, ופלאש חיצוני, ומאז אני מרוצה. אמנם מפתה אותי לשדרג, שכן קצת חסר לי HDR בתוך המצלמה, אבל גם הייתי רוצה שהמצלמה תתמוך בפנורמות, והיום אין כזו בליין של ניקון. בעצת המוכר, רכשנו גם ביטוח בינלאומי למצלמה (ל-3 שנים, פג בלי שימוש, מה טוב), ולעדשה - תקף ל-7 שנים, וניתן בכל העולם על ידי חברת MACK.


איזו מדינה חמודה! בולים של ראש, ליד בולים של נבחרות ספורט כאלו ואחרות
באחד הטיולים, בחודש מרץ, נשלפה המצלמה מהתיק, והותירה אחריה את הטבעת שעליה מבריגים את הפילטרים בתוך התיק. מוסיקה של פחד. זה לא באמת הפריע להשתמש בעדשה, אבל זה אומר שאין פילטר, והעדשה עצמה עשויה להיפגע בקלות. לפיכך הוחלט שיש לתקן. בסוף מרץ שלחתי מייל לחברת Mack, דרך האתר שלהם, לפתוח קריאת שירות. 
הצדדים החביבים יותר של הסתיו



יום אחר כך, בזריזות מפתיעה, נעניתי על ידי נציגת שירות (שאליה פיתחתי תיעוב זה מכבר), בעלת השם הגנרי Nicole H, ובעלת "תמונה" שבעליל נלקחה מאיזה מאגר תמונות אינטרנטי על מנת לייצג נציגת שירות חביבה. המערכת הממוחשבת שלהם מראה את הדו-שיח, ומאפשרת העלאת קבצים. 

היא התחילה ברע. שאלה בתוקפניות מה קרה, כולל איומים מרומזים שהם ינסו להתנער ממני:
I ask how the piece fell off the unit? I ask this becuase your Mack Warranty only covers for Manufactuers Defects.
חצופית! הסברתי לה איך זה קרה, ואף כללתי עדויות אינטרנטיות על רבים אחרים שזה קרה להם:
על כך השיבה (ההדגשות שלי) ש- 
We will allow you to have the unit looked at, but if the service center explains in the estimate that this was due to a impact damage or accidental , the repair will not be approved, and the estimate fee will not be reimbursed.
סיבת התיעוב מתחילה להתבהר? חברת הביטוח מדברת מגרונה, ללא עידון או מעצורים. 
שכננו המפוקפק, מועדון החשפנות, עובר מתיחת פנים
הלא כלום, כאן הוא
לבקשתה, שלחתי אליהם סריקה של התעודה המקורית (אם כי אכן נרשמתי באתר שלהם כשרכשנו את העדשה, כולל תעודת הביטוח), ואת הקבלה של המצלמה (כן, הצלחתי למצוא אותה, למרות מעבר היבשות!) - הקבלה בעברית, אך הם הצליחו להתמודד איתה, כי כן כתוב בה שם העדשה באותיות בלעז. בתגובתה היתה זהירה יותר - והודיעה שעלי למצוא מרכז שירות שניקון תומכים בו, לבקש הצעת מחיר, ולקבל אותה רשמית, ובאנגלית. במידה ויאשרו, הם ינסו לשלם ישירות, או שאני אשלם ויחזירו לי צ'ק, פיי-פאל או העברה אלקטרונית (שעליה העמלות הגדולות ביותר, כמובן). 

נאלצתי לחפש טיפה יותר לעומק, שכן הרבה מקומות שמכריזים על עצמם כמעבדות בעצם שולחים דברים למעבדה אמיתית (למשל Black's). מצאתי את CamTex, שהם מעבדה אמיתית, והיו חביבים מאוד. התשלום על ההערכה היה 50$. כשבוע אחר כך הוא שלח לי הערכת מחיר על התיקון ($320!), ואותו שלחתי חזרה ל"ניקול". מכיוון שבקנדה כל עבודה מיומנת עולה הון, סה"כ התיקון הוערך ב- 370$, שבעיני זה הרבה מאוד לתיקון כל כך פשוט - לא מדובר על שום תיקון אופטי. לצורך השוואה, עדשה חדשה כזו תעלה כ- 800$ פלוס מס, אבל מכיוון שכן מדובר על החזר מהביטוח, הלכנו על זה, אם כי חברת הביטוח, כמובן, לא מחזירים על מיסים, ואת האישור מהם קיבלתי כשבוע וחצי לאחר מכן. 
מרגריטה שלתוכה נמזגת בירה. לכבוד פסטיבל מקסיקו
פיצה סושי. כך זה נקרא
בסוף אפריל קיבלתי חזרה את העדשה מתוקנת (ונקייה כחדשה!), שילמתי את חובי למעבדה (335$, ובהפחתת מיסים ומשלוחים: 285$), ושלחתי את הקבלה אל "ניקול", ובקשה לקבל את התשלום בצ'ק. 


לקח לה 16 יום להגיב, ולענות ש- Your reimbursement check will be processed and mailed out this week. I will provide you with the check number when the check has been mailed out. Please let me know if you have any further questions.

הצלחה! ניצחון על חברת הביטוח הרשעה! או כך חשבתי. חודש אחר כך כתבתי לה שוב בבקשה לשמוע עידכון על מה קורה. קול דממה דקה. חודש וחצי נוסף חלפו (לקראת סוף יולי!), וכתבתי לה שוב, מעט יותר בתקיפות. עם כל אורחי וטיולי הקיץ, לא התפניתי להציק לה יותר. שוב חלפו חמישה שבועות(!), ובסוף אוגוסט היא הגיבה. היתכן שהיתה בוואקאנס?? היא אמרה שהיא תשלח שוב את הפרטים ל- accounts payable (לשון מכובסת לפנקסנים שרוצים לא לשלם), והיא תדאג לכך שהתשלום יבוצע בשבוע הבא. 
קפה אמריקאי, אבל עדיין עדיף על המכונה הקודמת במשרד

שוב חשבתי שהצלחתי, והתלבטתי אם יש הגיון או צורך בתלונה חריפה יותר לכשאקבל את הצ'ק המיוחל. ושוב, אכזבה. כשבוע חלף, ו"ניקול" הגיבה ב- Accounts Payable is not accepting the invoice you provided for reimbursement, because it does not show that the repair was paid. Can you please provide another form showing payment was made.

סליחה?! עכשיו הם בודקים?? כלומר - היא פישלה, והם באמת לא קיבלו את זה קודם. נשמתי עמוק, חיכיתי יום וכתבתי לה כך:
It's a shame that you didn't check this in April, when I sent it to you.
I have contacted CamTex, and hope he can supply me with what you require.
I am unsatisfied with how this issue has been dealt until now, let's aim for a quick resolution once I hear from CamTex.
המעבדה החביבה שלחו לי את הקבלה, בצירוף חותמת PAID, תוך יומיים, ואותה שלחתי אל "ניקול" בבקשה להאיץ את הטיפול ב- 6 לספטמבר. 

שבוע אחר כך קיבלנו צ'ק!! כן! ויומיים אחר כך קיבלתי ממנה תגובה ש: I have forwarded accounts payable the invoice. Your check will be sent out shortly. I will keep you posted.
 הבוטום ליין הכלכלי - שילמנו 385$, קיבלנו החזר על 280$. 100$ לתיקון הזה - עדיין מרגיש יקר, אבל בטח יותר זול מלקנות חדש. 

אני עדיין מתלבט אם להגיש ל-Mack תלונה על הטיפול הרשלני הזה - שלקח להם מסוף מרץ ועד עכשיו לעכל את התביעה (בכל זאת, ביטוח), אבל אחרי שפרקתי את המעמסה כאן, לא ברור כמה אקדם את זה הלאה. 


ונקנח בטעם טוב - החבר'ה האלו מפוזרים ברחבי הקומה במשרד הראשי בארה"ב





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה